kilmanjaro (6 en 7 ) - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Hans Hulsenboom - WaarBenJij.nu kilmanjaro (6 en 7 ) - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Hans Hulsenboom - WaarBenJij.nu

kilmanjaro (6 en 7 )

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans

08 Maart 2015 | Tanzania, Moshi

Van Karanga Kamp ( 3963 m ) naar Barafu camp (4600 m )
Lees Base camp.
Vandaag is het een korte maar zware wandeling van 3,5 km .
Behoorlijk stijl. Stapje voor stapje, voetje voor voetje .
hijgend ,naar lucht happend... Tjonge jonge dit was heftig..
Goed dat ik mijn camelback(waterrugzak) goed had late vullen door abdoul.Want om de honderd meter stop je om te drinken en op adem te komen. De ene energie reep na de ander verslindend De lucht begint al heel wat minder zuurstof te bevatten.
Wij zijn dat niet gewend,wonende in ons kleine kikker landje.
Dit verg ontzettend veel energie van ons lichaam.
De Base camp ( zie tweede regel boven ) is het kamp vanwaar uit we een poging gaan ondernemen om de top te bereiken.
We arriveerden al vroeg in de middag in dit kamp.

Vandaag is het beste om zovel mogelijkte rusten,want de dag is nog niet voorbij !! Na een vroeg diner moeten wij gaan slapen,want de aankomnde nacht vertrekken we vanuit dit Base camp naar de top . Spannend!!!!!

Vanuit dit kamp moet 1100 meter hoogte over 3 km afgelegd worden.
We moeten naar de top Uhrhu peak op 5869 m
Head light op. Warm water in je camelbacck . Het moreel is goed.
Het zuursof gehalte in je bloed wordt gemeten ( zoals elke dag
We zijn er helemaal klaar voor,met een spannend gevoel in je donder.
Gaan met die banaan !!!
Wij zijn niet de enigste 5 + (4 guides ) op weg naar de top.
Een kralen snoer van lichtjes zie je langzaam maar zeker naar de top bewegen.In de tocht naar boven hoor je mensen jammeren,huilen,zwaar hijgen,appatich aan de kant zitten met een hulp verlener die ziuurstof toe dient of diamox tabletjes tegen hoogte ziekte uitdeelt.
We waren gewaarschuwd. Dit is reality !!
Zoals ik een van de vorige verslagen melde ging het bij ons ook niet gemakkelijk af. ( Hoofdpijn,huilen vanwege te koude handen ,verwardheid.) Zelf had ik bijna bevroren vingertoppen.
Een aantal kwam niet verder en moesten nood gedwongen de poging stop zetten.Het terrein naar boven was wisselvallig en vermoeiend.
Ondanks volle maan,was ieder van ons zich aan het concentreren op de lichtbundel voor je voeten. Want je moet hier geen enkel breken of voet verzwilkken
In de vroege ochtend was het,ondanks kommer en kwel,mooi om de zon op te zien komen boven de Great rift Valley.
Eindelijk kwamen we in Stella point (5696 m ) aan.Op dit punt ging de stijle klim over in een glooiend terrein tot aan de Urhu Peak.
Nog 200 meter te gaan,nu kan het niet meer stuk.
Op het hoogste punt aan gekomen ( 5896 m ) waren we natuurlijk allemaal blij .
Kussen, omhelzingen, high Fives,.... we did it !!
foto's maken en weg wezen hier. Te gevaarlijk.zuurstof te kort in de hersenen of long emboly liggen op de loer.
Afdalen naar het Base camp.
Zwaar maar te doen. In twee en een half uur waren we terug in de Base camp.
Iedereen in ons kamp kwam ons feliciteremn met de behaalde overwinning.
Moe,moe....ik wil naar mijn slaap zak....
We kregen een uurtje om te slapen. Daarna wassen ,eten en het Base Camp verlaten. ff slikken... maar ergens wisten we dat uit de breefing die we kregen voordat wij vertrokken.
Uurtje slapen dus....

• 09 Maart 2015 - 12:22

Gerda En Cees:

Kippenvel als je dit allemaal leest..wat een ervaring en wat een discipline moet je opbrengen. Onvoorstelbaar wat een moed om dit allemaal te volbrengen! Wat een prachtige verhalen, een genot om te lezen! Geniet er nog van broertje en een dikke kus van ons Gerda en Cees

Hans

Gepensioneerd. Houdt van sport met name mountain bike ,wielrennen, schaatsen op Noren, wandelen en fitness, welke ik allen actief beoefen. Verder als er nog tijd over is ga ik met regelmaat naar de sauna, om het nog aanwezige luie zweet er uit te persen! Ik houd ook van lezen : wetenschappelijk ( o.a. sience), maandbladen of lees zomaar alles wat los en vast zit waarbij je niet zoveel hoeft na te denken. En last but not least :ik heb 3 schattten van kleinkinderen waar natuurlijk ook aandacht aan besteedt wordt ( altijd gezellig :-) )

Actief sinds 24 Jan. 2015